Kosten en vergoedingen
De kosten voor de behandeling worden vergoed vanuit de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet, mits deze onder je basisverzekering vallen en je een geldige verwijzing van je huisarts hebt.
Bepaalde problemen vallen niet onder de verzekerde zorg in het basispakket. Zij vallen onder de niet-verzekerde zorg.
In de specialistische zorg wordt sinds 1 Januari 2022 gewerkt met vastgestelde tarieven per consult (voorheen met DBC’s).
Dit nieuwe model voor de ggz heet het zorgprestatiemodel.
De voor jou geplande tijd bepaalt het tarief wat op je factuur komt te staan. Indien het gesprek meer dan een kwartier uitloopt zal dit tarief echter aangepast worden.
Indien ik een contract heb met je zorgverzekeraar, wordt de rekening rechtstreeks bij hen gedeclareerd. Je hoeft dus verder niets te doen, houdt hierbij wel rekening met je verplichte eigen risico, ook wel eigen bijdrage genoemd.
Indien ik geen contract ben aangegaan met de zorgverzekeraar waarbij je je hebt verzekerd, ontvang je zelf de factuur en dien je hem zelf te betalen. Je kunt de factuur vervolgens indienen bij je verzekeraar. Ik hanteer hierin de wettelijke tarieven die vastgesteld zijn door de NZA. Bij je zorgverzekeraar kun je het precieze percentage achterhalen wat zij jou vergoeden. Houdt bij dit alles rekening met je verplichte eigen risico, ook wel eigen bijdrage genoemd.
N.B.: Als je verzekeraar minder dan 75% vergoedt, is er een kans dat je toch recht hebt op een hogere vergoeding; hier geldt namelijk het hinderpaalcriterium. Dit houdt in dat de vergoeding “niet zó laag mag zijn dat dit de patiënt belet om naar deze zorgverlener te gaan. In dat geval kan de patiënt bij de zorgverzekeraar aandringen op een hogere vergoeding.” Je kunt dan bijvoorbeeld een schriftelijk verzoek aan je zorgverzekeraar (een mondelinge toezegging door een helpdeskmedewerker blijkt in de praktijk vaak niet voldoende te zijn).
Met de volgende zorgverzekeraars heb ik een contract.